1. Algemeen
Deze algemene verkoopsvoorwaarden zijn van toepassing op alle opdrachten die worden ontvangen, zowel op levering van goederen, leveringen van diensten als op werken in onroerende staat. Afwijkingen van deze algemene verkoopsvoorwaarden zijn slechts geldig indien de partijen ze schriftelijk hebben vastgelegd en beide partijen voor akkoord hebben getekend. De opdrachtgever doet door het aanvaarden van de overeenkomst afstand van zijn eigen algemene of bijzonder verkoopsvoorwaarden, ongeacht het tijdstip waarop of de vorm waaronder die werden overgemaakt.
Deze verkoopsvoorwaarden zijn de enige die geldig zijn na ondertekening van deze offerte, d.w.z. dat deze verkoopsvoorwaarden alle voorafgaande contracten/voorwaarden van de tegenpartij zullen vervangen.
2. Totstandkoming van de overeenkomst
De overeenkomst komt tot stand bij ondertekening voor akkoord door de opdrachtgever van de offerte van de opdrachtnemer. De overeenkomst wordt geacht als zonder voorbehoud te zijn aanvaard door de opdrachtgever vanaf de aanvang van de uitvoering van de overeenkomst door de opdrachtnemer binnen de termijn bepaald in de overeenkomst of bij gebrek aan een vooraf bepaalde termijn binnen de 15 dagen volgend op de verzending van de door de opdrachtgever ondertekende offerte/contract.
De overeenkomst kan enkel worden gewijzigd indien beide partijen hiertoe schriftelijk hebben toegestemd. Als bewijs geldt enkel:
- de bestelling/opdracht die de opdrachtgever heeft ondertekend
- de overeenkomst en wijzigingsdocumenten die beide partijen hebben ondertekend.
3. Verplichtingen van de opdrachtgever
De opdrachtgever zorgt er voor dat de opdrachtnemer tijdig kan beschikken:
- over de voor de opzet van het werk benodigde gegevens en goedkeuringen (zoals vergunningen, ontheffingen en beschikkingen), zo nodig in overleg met de opdrachtnemer; indien er geen vergunning voorzien is voor de opgedragen werken dan dient de opdrachtgever zulks uitdrukkelijk te vermelden op de door hem te ondertekenen offerte/bestelbon
- over het gebouw of het terrein waarin of waarop het werk moet worden uitgevoerd, ruime toegankelijkheid daarvan en in voorkomend geval bescherming van vloeren, muren, meubels etc
- over voldoende gelegenheid voor aanvoer, opslag en/of afvoer van bouwstoffen en hulpmiddelen
- over aansluitingsmogelijkheden voor elektrische machines, verlichting en water.
De benodigde elektriciteit, en water zijn voor rekening van de opdrachtgever.
De opdrachtgever dient er voor te zorgen dat door anderen uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen, die niet tot de opdracht van de opdrachtnemer behoren, zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van het werk daarvan geen vertraging ondervindt.
De klant is verplicht de stabiliteit van de werken te laten berekenen door zichzelf, ingenieur of architect. De opdrachtnemer is in geen geval verantwoordelijk voor de stabiliteit van de ondergrond noch van de constructie van de werken.
De opdrachtgever-ondertekenaar is verantwoordelijk voor het mogen uitvoeren van de werken, indien hij huurder is dient hij te beschikken over de nodige toelating van de eigenaar-verhuurder.
De opdrachtgever blijft verantwoordelijk voor zijn grond of eigendom, bovengrondse en ondergrondse onvoorzienbare en voorzienbare omstandigheden en indien leveringen of kranen of andere zware objecten grondverzakkingen veroorzaken.
Een veiligheidscoördinator dient aangesteld te worden door de opdrachtgever en niet door de opdrachtnemer.
4. Aansprakelijkheden
4.1.1. Opdrachtgever
De opdrachtgever draagt de verantwoordelijkheid voor de door of namens hem voorgeschreven constructies en werkwijzen, daaronder begrepen de invloed die daarop door de bodemgesteldheid wordt uitgeoefend, alsmede voor de door of namens hem gegeven orders en aanwijzingen.
Indien bouwstoffen of hulpmiddelen die de opdrachtgever ter beschikking heeft gesteld dan wel door hem zijn voorgeschreven, gebreken mochten vertonen, dan is de opdrachtgever aansprakelijk voor de daardoor veroorzaakte schade.
De gevolgen van de naleving van wettelijke voorschriften of beschikkingen van overheidswege die na de dag van de offerte in werking treden, komen voor rekening van de opdrachtgever, tenzij redelijkerwijs moet worden aangenomen dat de opdrachtnemer die gevolgen reeds op de dag van de offerte had kunnen voorzien.
De opdrachtgever is aansprakelijk voor schade aan het werk als gevolg van door hem of in zijn opdracht door derden uitgevoerde werkzaamheden of verrichte leveringen.
Indien de aanvang of de voortgang van het werk wordt vertraagd door factoren waarvoor de opdrachtgever verantwoordelijk is, dienen de daaruit voor de opdrachtnemer voortvloeiende schade en kosten door de opdrachtgever te worden vergoed.
4.1.2. Opdrachtnemer
Onverminderde de aansprakelijkheid van partijen krachtens de overeenkomst of de wet is de opdrachtnemer aansprakelijk voor schade aan het werk, tenzij deze schade het gevolg is van buitengewone omstandigheden tegen de schadelijke gevolgen waarvan de opdrachtnemer in verband met de aard van het werk geen passende maatregelen heeft hoeven te nemen en het onredelijk zou zijn deze schade voor zijn rekening te doen komen.
De opdrachtnemer is aansprakelijk voor schade aan andere werken en eigendommen van de opdrachtgever voor zover deze door de uitvoering van het werk is toegebracht en te wijten is aan nalatigheid, onvoorzichtigheid of verkeerde handelingen van de opdrachtnemer, zijn personeel of zijn aangestelden.
5. Verzekering
De opdrachtgever dient gedurende de werken de omschreven werken, zichzelf, zijn werkkrachten en bezoekers te verzekeren tegen werfongevallen, andere incidenten of natuurlijke weersomstandigheden. De opdrachtnemer staat hier niet voor in noch voor de verzekeringsaangifte. Bij het niet-verzekeren van het voorgemelde is de opdrachtgever zelf aansprakelijk.
De opdrachtnemer verzekert zichzelf en zijn eigen personeel.
6. Bestellingen
Indien de opdrachtgever/koper op eenzijdige wijze een bestelling zou annuleren, behoudt de opdrachtnemer zich het recht voor om hetzij de uitvoering van de overeenkomst te eisen, hetzij een forfaitaire schadevergoeding te vorderen ten belope van 10% van de waarde van de bestelde goederen dan wel van het bestelde werk, te vermeerderen met 21% BTW, alsook alle kosten voortvloeiende uit de opzegging, stopzetting en desgevallend terugname door de opdrachtnemer van de reeds geleverde goederen, en te voldoen binnen de 3 werkdagen.
In geval van ontbinding lastens de koper/opdrachtgever, zullen de eventueel reeds betaalde voorschotten niet terugbetaald worden, zonder dat dit overigens afbreuk kan doen aan het recht van de opdrachtnemer om desgevallend schadevergoeding te vorderen lastens de koper/opdrachtgever.
De uitvoering van nieuwe bestellingen kan opgeschort of geweigerd worden indien voorgaande facturen onbetaald zijn gebleven, of indien deze niet vereffend worden voor de voorziene vervaldag.
7. Leverings- en uitvoeringstermijn
De leverings- en uitvoeringstermijnen zijn steeds bij benadering gegeven en kunnen wijzigen ingevolge; ziekte, overmacht , weersomstandigheden of ongeval van de opdrachtnemer. Het verstrijken van een termijn brengt geen ontbinding van de overeenkomst met zich mee. In geval van overmacht, onder meer bij brand, staking, ziekte-epidemie, oorlog, overstroming, wijziging van douane-tarieven, taksen etc behoudt de opdrachtnemer zich het recht voor om de
ISOPROJECTS BVBA – Meerstraat 253/1– 1840 Londerzeel - BE0835.658.958 – www.isoprojects.be
bestelling te annuleren, evenals mocht een dergelijk geval van overmacht zich voordoen bij een leverancier. Een dergelijke annulering geeft geen recht op schadevergoeding in hoofde van de opdrachtgever.
De opdrachtgever verbindt zich er toe alle geleverde goederen te controleren of te laten controleren door zijn architect, zowel op kwaliteit als op uitzicht en vorm. Eventuele opmerkingen dienen bij aangetekend schrijven binnen de 3 werkdagen aan de opdrachtnemer ter kennis worden gebracht, bij gebreke waarvan de levering wordt geacht te zijn goedgekeurd en te mogen verwerkt door de opdrachtnemer.
8. Transport
De goederen worden ongeacht de vorm van verzending en zelfs bij franco-levering steeds op uitsluitend risico van de opdrachtgever getransporteerd.
9. Eigendomsvoorbehoud
De goederen zullen maar eerst van eigendom overgaan na betaling van het integrale bedrag van de factuur en het nakomen door de opdrachtgever van al zijn verbintenissen, ongeacht de waarde van de goederen.
10. Oplevering
De oplevering gebeurt op de laatste werkdag, eventuele opmerkingen van de laatste werkdag dienen bij aangetekend schrijven aan de opdrachtnemer gemeld te worden binnen de 2 werkdagen.
11. Onderaanneming
De opdrachtnemer heeft het recht om de werken in onderaanneming te laten uitvoeren. Ten laatste bij aanvang van de werken door de onderaannemer zal de opdrachtnemer de identiteit van de onderaannemer doorgeven aan de opdrachtgever. De onderaannemer is eveneens verplicht om onderhavige algemene voorwaarden te respecteren.
12. Meerwerk-facturatie
De offerte wordt gemaakt of basis van de door de klant opgegeven maten en hoeveelheden. Indien op het moment van de werken vastgesteld wordt dat er meer hoeveelheden, uren, materiaal nodig is dan mag de opdrachtnemer deze zonder meer bijfactureren, ook al spreekt de offerte tegen.
Regiewerk wordt gefactureerd aan een vooraf tussen partijen overeengekomen prijs, waarbij de verbruikte materialen eveneens in supplement kunnen worden gefactureerd.
13. BTW
De offerteprijzen of prijzen zijn steeds exclusief BTW. In het geval dat een factuur 6% BTW gefactureerd wordt en niet aanvaard wordt door de overheid, zal de opdrachtgever het BTW-tekort verschuldigd zijn aan de opdrachtnemer.
14. Betaling
Behoudens andersluidend beding zijn alle facturen contant betaalbaar op de zetel van de opdrachtnemer. Daarna wordt van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een intrest aangerekend van 10% per jaar, waarbij elke begonnen maand beschouwd wordt als verlopen, alsook een forfaitaire schadevergoeding van 15% van het factuurbedrag met een minimum van € 50.
De opdrachtnemer is tevens gerechtigd om een forfaitaire aanmaningskost van € 15 per verzonden aanmaning door te rekenen aan de opdrachtgever.
Bij niet-tijdige betaling van een factuur zullen andere, nog niet vervallen schuldvorderingen op de klant van rechtswege e zonder voorafgaande ingebrekestelling opeisbaar worden.
Bij niet-betaling van een factuur behoudt de opdrachtnemer zich het recht voor om de uitvoering van alle lopende bestellingen te schorsen tot de volledige en correcte betaling van alle uitstaande rekeningen, daarin begrepen de forfaitaire schadevergoeding, conventionele intresten en aanmaningskosten zoals hoger bepaald, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder dat schadevergoeding kan geëist worden door de opdrachtgever.
In dat geval behoudt de opdrachtnemer zich tevens het recht voor om de overeenkomst eenzijdig op te zeggen en dit zonder dat hiervoor een voorafgaande ingebrekestelling nodig is. In geval van opzegging heeft de opdrachtnemer het recht om de te leveren diensten onmiddellijk stop te zetten, alsook om de reeds geleverde goederen terug te nemen zonder gerechtelijke tussenkomst en dit op welke plaats de goederen zich ook bevinden en zelfs zo deze in handen zijn van derden De klant dient in voorkomend geval een forfaitaire schadevergoeding te betalen gelijk aan van 30% van de waarde van de bestelde goederen dan wel/evenals van het bestelde werk, te vermeerderen met 21% btw, alsook alle kosten voortvloeiende uit de opzegging, stopzetting en terugname van de goederen, en te voldoen binnen de 3 werkdagen.
Indien schriftelijke, bijzondere voorwaarden aan de klant toelaten om de uitstaande bedragen in verschillende termijnen af te lossen, zal de klant, indien hij één termijn niet naleeft, het voordeel verliezen van de gespreide betalingen en wordt het volledige uitstaande bedrag opeisbaar, met inbegrip van de conventionele intresten en de conventionele schadevergoeding. Dit zal eveneens het geval zijn bij uitstel of staking van betaling, minnelijke of gerechtelijke vereffening, in geval van faillissement en in geval van betrokkenheid in elke andere insolvabiliteitsprocedure.
15. Protest
Elk protest van een factuur dient aangetekend ter kennis gebracht te worden van de opdrachtnemer ten laatste op de 10de kalenderdag na de vervaldatum van de kwestieuze factuur, bij gebreke waarvan de factuur geacht wordt aanvaard te zijn. Het schriftelijk protest bevat steeds datum, nummer en bedrag van de geprotesteerde factuur en dient uitdrukkelijk, gedetailleerd en limitatief de redenen van het protest op te geven.
16. Rechtbank
Voor alle geschillen zijn zonder uitzondering, naar gelang de aard en het bedrag van de betwisting, het Vredegerecht van het kanton Grimbergen dan wel de Rechtbank van Eerste Aanleg te Brussel respectievelijk Rechtbank van Koophandel te Brussel bevoegd, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
17. Doorberekeningen
Onze prijsofferte is gebaseerd op de prijzen van lonen en materialen op heden. Eventuele schommelingen zullen op dit ogenblik van de levering worden verrekend volgens de officiële formule ,waarbij parameters als volgt worden vastgesteld
s i
p=P(0.4 -- + 0.4 -- +0.2 ).
S I